След участието си в един от най-емблематичните български филми за всички времена – „Вчера“, Христо Шопов и София Кузева за една нощ се събуждат звезди. Популярността им като Иван и Дана е толкова голяма, че следващите ленти, в които участват, минават някак незабелязано. Освен в „Разводи, разводи“, който представихме миналия път, двамата си партнират и в драмата на режисьора Александър Раковски – „Очите плачат различно“. В основата на сценария е едноименният роман на Боян Биолчев, а премиерата е през 1989 г.

Главните герои Васил (Христо Шопов) и Вера (София Кузева) обитават два различни свята. Тя е реставратор, той шофьор на камион. И двамата са самотници и търсят любовта всеки по свой начин. Въпреки че е само на 24, Вера вече има зад гърба си неуспешен брак, а сега е във връзка със свой колега, който е женен. 28-годишният Васил поддържа неангажиращи отношения с момиче, с което се среща в местния бар. Той живее в общежитие с още трима шофьори и се грижи за малкия си племенник Ваньо.

Случаен инцидент на пътя преобръща живота им. Той пробва по всевъзможни начини да се сближи с нея, но тя пресича всеки опит за контакт. Един ден в столовата, където обядват, става спречкване в основата на което е Вера. Никой от приятелите й обаче не се намесва и единствено Васил става да я защити. След боя между тях се поражда близост и вратата към романтичните отношения се отваря.

Независимо че първоначално е привлечена от този силен и загадъчен мъж, след няколко срещи с него и компанията му, героинята на София Кузева започва да си дава сметка, че двамата не са един за друг. Нежна и деликатна, свикнала да общува само с хора на изкуството, тя разбира, че любовта й към този първичен и необразован човек е предварително обречена и загърбва страстта, за да се вслуша в разума. Решението й обаче наранява не само увлечения по нея шофьор, но и невръстния Ваньо, който копнее за майчина ласка.

Любопитен факт е, че именно в този филм София Кузева се снима за първи път заедно с бъдещия си съпруг - Панчо Чернев. Звездата от Младежкия театър влиза в образа на Емил - колегата, когото Вера зарязва, за да избяга с Васил, но в реалния живот събитията вземат друг обрат.

В останалите роли участват актьорите Иван Фърков, Сашо Петков, Николай Станчев, Димитър Бозаков, Константин Хаджипанзов, Даниела Горанова, Стефан Димитриев, Светла Тодорова, Любомир Фърков и Лили Енева.

Режисьор : Тодор Стоянов
В ролите : Цветана Манева, Иван Андонов, Коста Цонев, Явор Милушев, Борислав Шанов, Симеон Алексиев, Алекс димитров и др.
Линк към Еп.1 Еп.2 Еп.3 Еп.4
Година : 1983 г
Резюме: Силата и независимостта на една жена в общество, което приема личния и живот за своя отговорност и подлага съдбата и на постоянна ревизия...
Поведението на главната героиня Василена е в противоречие с общоприетите еснафски норми на живот. Тя работи като барманка, има четири деца, две от който осиновени. В нея е влюбен младият доктор Илков, голям приятел на децата й. Личният живот на младата жена е постоянна тема за разговори в квартала.

Мнозина лекомислено смятат, че кинофестивалите са места за забавления, за развлечения и дори за порочни изстъпления. Но грешат. На тези форуми, приютяващи, разбира се, и снобеещи интелектуалци, се върши сериозна работа. От такива като мен – заявявам го с присъщата ми скромност. Придружавайки твърдението с конкретни дати и факти – 11 юни 2015-а, Белград, ХVII фестивал на нитратния филм. В програмата, на който организаторите бяха включили двучасов сеанс от кинохроники, осъществени по време на Първата световна война (1914–1918). Предоставени любезно на Югославската филмотека от Британския филмов институт (BFI) – най-богатия целулоиден архив в света. Една от тях бе озаглавена „Епизоди от Първата световна война (Балканите)“/„Scenes in the Great War (Balkan)“. Придружаващата я оскъдна информация пък уверяваше, че лентата е заснета през 1915-а и е продукция на Обединеното кралство. Англичаните бяха приложили и кратко описание: „Аматьорски филм, показващ България, окупацията на Ксанти и армията на генерал Тошев в Дедеагач“. Това бе всичко, но и то бе достатъчно, за да изпълни със съмнение сръбските колеги. Ето защо те се обърнаха към мене за помощ – нали съм българин, експерт, киноисторик. В качеството си на такъв седнах с чаша лозовица под ръка пред малък екран и… тутакси изтрезнях… Защото пред смаяния ми поглед започнаха да се нижат невидени до този момент кинокадри, а през моя над 35-годишен професионален живот съм изгледал бая архивен материал. Появиха се и междукадрови надписи – разбираеми, макар да бяха на английски език: „Кърджали (Нова България). Изглед от града. Пазарният площад. Керван камили. Панорама“, „Гюмюрджина. Железопътната гара“, „Окупираният Ксанти. Войските, нахлуващи от планините“, „Влизането на ген. Тошев в Дедеагач“, „Опожареният град Фере“… И съвсем накрая – „Параходът „Варна“ с български военнопленници във Волоския залив (Гърция)“. Никаква 1915 година, никаква Първа световна война. И британците могат да грешат – наскоро целият свят се убеди в това. Оказа се, че гледах хроника, абсолютно неизвестна досега дори за маститите родни киноспециалисти, запечатала и съхранила мигове от Балканската епопея, гарнирани с най-драматичните заключителни акорди на Междусъюзническата война! Потресът ми очевидно впечатли колегите Александър Ерделянович и Божидар Йованович, които тозчас копираха филма върху диск, с който триумфално се завърнах в татковината…Стефан Тошев Тошев (18.XII.1859 – 27.XI.1924) е роден в Стара Загора. През Руско-турската освободителна война (1877 – 1878) се записва доброволец в Българското опълчение, след нейния край бива приет в новооткритото Военно училище в София, което завършва през пролетта на следващата година. Веднага започва да служи като прапоршчик в VI Старозагорска дружина на Източнорумелийската милиция, а от 1880-а постъпва във войските на Княжество България. През март 1883 бива повишен в чин поручик, а през 1885 вече е капитан. Като такъв се сражава в Сръбско-българската война, от която се завръща с ордена „За храброст“ (IV степен). От 1908 е началник на I пехотна софийска дивизия. Наричана Желязната, тя с успех участва в пробива на турската отбранителна линия Люлебургас – Бунархисар (17 – 20 октомври 1912) по време на Балканската война. Впоследствие „шопите“ атакуват (3 – 5 ноември) Чаталджанската укрепена позиция, пред която се заседяват до края на войната, без да развият някакви особени бойни действия. Тъкмо при Чаталджа „пехотинецът“ поема (от 1 март 1913) командването на Авангардните дивизии (I Софийска, IX Плевенска и V Дунавска – втора бригада) на съединените I и III армии. Щабът му се установява в Димотика – обстоятелство, което превръща Тошев в „губернатор“ на Беломорска Тракия. От 9 май 1913 ръководи новосформираната I резервна армия, чиято задача е да защитава София при ненадейно сръбско нападение. На 17 май военната единица се преименува на V армия, предислоцирайки  се към Коньово и Сливница, като щабът й се установява в село Извор. През Междусъюзническата война „железните“ действат в участъка Султантепе – Крива паланка – Китка. На 5 август 1913 Стефан Тошев получава званието „генерал-лейтенант“.

През Първата световна война предвожданата от „Генерала от пехотата“ III българска армия превзема Тутракан и освобождава Добрич (началото на септември 1916), овладява Кубадинската позиция (октомври), неколкократно разбива румънско-руските войски (ноември) и така разчиства пътя към покоряването на цяла Северна Добруджа (през декември)! Въпреки успешните боеве на Добруджанския фронт, въпреки извоюваното прозвище „Героят от Тутракан“, въпреки познанството си с престолонаследника княз Борис Търновски (бъдещия цар Борис III), който чиракува при него като поручик, Стефан Тошев е отстранен от поста си (на 23 ноември) – поради разногласия с пруския генерал-фелдмаршал Август фон Макензен, общия главнокомандващ на съюзническите войски на Балканите. Но пък бива назначен за губернатор на Македония, а на 25 март 1917 – повишен в звание „генерал от пехотата“. През 1918 Тошев командва IV армия. През юни 1919 г. достойният българин преминава в резерва, ръководи Съюза на запасните офицери (1923 – 1924), през октомври 1923 е избран за председател на комитета „Народна признателност“, основан с цел да подпомогне жертвите на комунистическия метеж от септември същата година. Написва и книга – „Победени, без да бъдем бити. Отговор на хулителите ни като съюзници. Преглед на трите войни 1912 – 1913 и 1915 – 1918” (1924). Стефан Тошев умира в Пловдив, погребан е в София. Днес едно добруджанско градче, разположено близо до границата ни с Румъния, носи неговото име – Генерал Тошево! За да крепи жив спомена за великия пълководец, а и да стряска гузната съвест на плиткопаметните безотечественици…

Градове, жп линии, личности

Балканската война избухва на 26.IX.1912, а Царство България се включва в нея на 5 октомври. Още същия ден Хасковският отряд на II армия, предвождан от полк. Васил Делов, настъпва към Кърджали. Корпусът на ген. Мехмед Явер паша се оттегля, изоставяйки голямо количество боеприпаси и снаряжение, последван от турското население в региона. Градът бива освободен на 8 октомври, ала обезлюден. Това е видно и в заснетия най-вероятно през октомври начален епизод „Кърджали (Нова България)“, показващ местните забележителности: конака, джамията, един от каменните мостове над река Арда, чаршията (търговската улица), пазарния площад с полегналите върху него и споменати в подзаглавието камили (навярно „забравени“ при отстъплението)…

Сегментът „Гюмюрджина“ също краткометражна панорама на този живописен град, наричан днес Комотини. Разположен в подножието на източно-родопски рид, на около 20 км северно от Бяло море, той бива овладян от нашите войски на 10 ноември 1912 г.. Намиращият се край него корпус на Явер паша пък бива пленен след три-четири дни. Градът остава в пределите на България до 27 ноември 1919 г.. Предаден на Гърция с Ньойския договор, той отново става български в периода април 1941 – ноември 1944. В заглавието на епизода наименованието на селището е споменато редом с „железопътната гара“. Едва ли случайно – през Гюмюрджина минава стратегическата железопътна линия, свързваща Димотика, Дедеагач, Драма и Сяр със Солун. По време на Балканската война източната й част е под български контрол, а западната – под гръцки.„Окупираният Ксанти“ всъщност бива освободен  на 7 ноември 1912 г. от Родопския отряд на ген. Стилиян Ковачев. Сегментът действително показва „войските, нахлуващи от планините“ – спускането на нашите части по път, виещ се из голите склонове на Руен планина (част от Южните Родопи), в подножието на която е скътан „градът на хилядите цветове“ (старото българско име на който е Царево). Камерата „обхожда“ централния площад на Ксанти, спира „погледа“ си върху масивна зидана беседка, покриваща с керемидения си покрив чешмите за ритуално умиване преди молитвите, отслужвани в отсрещната джамия, ала най-вече и най-продължително се „любува“ на стройните колони на влизащите в града български войници (най-вероятно от Родопския отряд)… Те крачат с пушки на рамо, предвождани от своите командири, възкачени на коне, под звуците на духова музика и в такта на млад барабанчик, следвани от товарни обозни добичета…

Заглавието „Опожареният град Фере“ напълно отговаря на съдържанието на обекта – разрушени жилища, руини – включително и такива на православна църква, стърчащи самотно останки от стени, запустели огнища… Покрай тях и из тесните улички, затрупани от развалини, се суетят български войници и местни жители, опитвайки да разчистят жалките останки. Градчето, разположено недалеч от Дедеагач, бива овладяно в началото на ноември 1912 г. от конната бригада на полк. Александър Танев. Непосредствено преди бягството си турското население подпалва своите домове – тук-там остава здрава къща. През 1914 г. Фере е преименуван на Трапезица, в него се заселват българи – бежанци от Източна Тракия. След Първата световна война и той последва съдбата на всички споменати във филма градове (с изключение на Кърджали).Идентичен е „сюжетът“ и на епизода, озаглавен „Влизането на ген. Тошев в Дедеагач“. Разположен на няколко километра западно от устието на река Марица, днешният Александруполис е превзет на 13 ноември 1912 г. – така войските ни излизат на Бяло море. И този репортаж предлага „групов портрет“ на изстрадалите, ала победоносни български пехотинци, строени в редици, подготвящи се за парад. Който бива поздравен от ген. Стефан Тошев, придружаван от неколцина офицери (навярно от неговия щаб). И този път има военна духова музика, но и посрещачи или присъстващи – цивилни местни граждани (от по-видните – според официалното им облекло), дори невръстни зяпачи… Операторът очевидно се е ползвал с доверието на командването, защото бива допуснат да снима палатковия лагер, разпрострял се по поляните край Дедеагач. Обективът му обаче не смогва да улови дори късче от беломорската шир…

Пленниците от Трикери

Междусъюзническата война започва на 16 юни 1913. Известна още като Втората балканска война, тя изправя България срещу бившите й съюзници – Гърция, Сърбия и Черна гора, към които на 28 юни се присъединява Румъния. От ситуацията се възползва и Турция, чиито сухопътни войски прекосяват на 6 юли граничната линия Мидия–Енос, овладяват Източна Тракия и си възвръщат превзетия от българите на 13 март  Одрин. Конфликтът трае кратко – примирието е сключено на 18 юли, като ден по-рано започва Букурещката конференция. В последния й ден (28 юли) бива окончателно ратифициран Букурещкият мирен договор, слагащ край на бойните действия между съюзниците. Втората балканска война приключва официално на 16 септември 1913 г., когато Османската империя и Царство България подписват Цариградския договор.

На 17 юни подполковник Велизар Лазаров, командващият българския гарнизон в Солун – 3-а дружина на 14-и Македонски полк от 11-а пехотна дивизия, получава от ген. Константин Каралис ултиматум да напусне града „в едночасов срок“. След изтичането му започва истинска Вартоломеева нощ – мнозина наши войници са убити, 1200 – пленени (между които и седем офицери). Погромът не подминава и българите в региона – според официални данни над 5000 от тях са арестувани, натоварени като добитък на кораби и откарани на остров Трикери (Трисвещник). Този къс гола и безводна скала, разположен до входа на Волоския залив, се превръща в „първия концлагер в Европа“. Когато на 8 октомври 1913 нашите кораби „Варна“ „Борис“ и „България“ достигат Трикери, екипажите им зърват пленниците – стоящи на групи „по цялото протежение на северния бряг“, „сиви, мълчаливи човешки маси!“. „Със слаби несмели гласове – пише капитан Антон Прудкин – войниците ни поздравяваха, едни махаха с шапки, други вдигаха ръце“… До 16:00 ч. на 9 октомври на борда на „България” се качват 1800 оцелели, освободени съгласно клаузите на Букурещкия договор. Към 17:30 ч. корабът поема курс към родината…

Епизодът „Параходът „Варна“ с български военнопленници във Волоския залив (Гърция)“  отразява и „товаренето“, и пътуването. Вижда се ясно палубата, претъпкана от „ходещи сенки на хора“ – повечето прави, някои – полегнали, трети – „окупирали“двата борда, вперили очи в морската шир…

„Вчера пристигнаха във варн. пристанище пленниците, български войници, ония герои, които на брой 1218 души стояха срещу 16,000 д. гръцка армия“ – известява на 14 октомври в. „Варненски новини“. На същата дата софийският в. „Мир“ потвърждава информацията, допълвайки я със специална кореспонденция, изпратена от морската ни столица на 16.Х.1913: „С българските параходи „Варна“, „България“ и „Борис“ пристигнаха в града ни част от пленниците 64 офицери и 3281 войника“. На 21 ноември (след изтичането на 40-дневния карантинен период) несретниците биват посетени от министър-председателя д-р Васил Радославов. Придружена от своята свита, същото сторва и царица Елеонора, която беседва с някои войници. И двете височайши визити са запечатани върху филмова лента – най-вероятно от оператора на софийското кино „Модерен театър“, където репортажът е прожектиран на 21 и 22 декември…

Един филм, много загадки

От кого обаче са заснети описаните „Епизоди от Първата световна война“, оказали се такива, но от Балканската епопея? Прекалено професионално е осъществен този филм, за да бъде охарактеризиран като „аматьорски“. Неподготвен любител трудно би могъл да спечели доверието на щаба на българската армия, без чието разрешение следването на споменатите военни подразделения е било абсолютно невъзможно! Операторът придружава Родопския отряд из серпентините на Руен планина, бива допуснат до стратегически обект – какъвто е Гюмюрджинската гара, шета волно из бивака край Дедеагач, отразява паради, озовавайки се в непосредствена близост до ген. Стефан Тошев и офицери от неговия щаб… Присъствието на кинокамера върху палубата на „Варна“ също ще да е било съгласувано с командири и цензори – било наши, било гръцки! Тъй че е много вероятно в случая да не става дума за един-единствен, а за няколко, различни снимачи, посетили изброените източно-тракийски градове по различно време (октомври-ноември 1912 или ранната пролет на 1913). Волоският залив, корабът „Варна“ и българските военнопленници пък със сигурност са филмирани в периода 8 – 12 октомври 1913. Излиза, че снимачният период се е проточил цяла година! Самотен оператор (при това „аматьор“) не би могъл да си позволи толкова разточителен престой в региона. Което подсказва, че филмът е по-скоро монтажен, сборен, дело на неколцина кинокореспонденти. Зад чийто гръб най-вероятно наднича някоя от тогавашните целулоидни империи – или френска („Пате фрер“, „Гомон”,), или британска.
Източник:armymedia.bg

"Животът е смешен и затова си заслужава да се живее." - Братя Мормареви
 Един сериал на цяло поколение...
Годината е 1986-а. След тригодишен снимачен период и много перипетии  по Българската национална телевизия тръгва сериалът „Васко да Гама от село Рупча“. На режисьора Димитър Петров отдавна му се носи славата на голям майстор в работата с деца-непрофесионални актьори. Началото се поставя с филма му „Капитанът”, после следват емблематични за българското детско кино творби като „Таралежите се раждат без бодли”, „С деца на море”, „Куче в чекмедже”. В тях най-често той си партнира с писателския дует братя Мормареви. Зад този творчески псевдоним стоят Мориц Йомтов и Марко Стойчев, които животът събира в далечната 1953 г. в Българското радио. Те работят  в редакция „Предавания за чужбина”, където Мориц вече е стар вълк, а Марко едва започва първата си платена работа. Първоначално  двамата  не смятали да пишат за деца. „Нас винаги са ни интересували съвременните проблеми и като хумористи сме търсили смешните явления в живота. Докато един ден открихме, че детската гледна точка е изключително удобна”, спомнят си по-късно те. Удобна е възможността, макар и иносказателно през детската тематика, да се кажат някои нелицеприятни истини за мрачните страни на лустросания от пропагандата социалистически начин на живот. Например – поощряваното натегачество още от училищната скамейка под формата на примерно поведение, партийните връзки на родителите, привилегии, които те изпращат в елитна езикова гимназия.Всичко това в бъдеще очаква героите от сериала – Васко, Женя, Фори и техните съученици от 7-ми „Б” на варненско училище. Но преди това тримата ги чака едно незабравимо лято на морския бряг – пълно с лудории, бомбастични басове, неуморно съперничество, свързано с неволите на израстването и с първите любовни трепети. Васко е палаво, будно момче, чийто баща е моряк (даже боцман), а майка му е бременна с трето дете. Той е умен и доста хитър. Скита насам-натам из варненските улици с приятеля си Женя и все се състезава с Фори за сърцето на Тинчето. Женя пък е пълничък и е син на диригент. Бащата е голямо нещастие за момчето, защото често налага мудния си син с палката. Освен да похапва, Женя обича да се разхожда с Васко и да събира кураж от него за съвместните им щуротии.  Историята се върти около продънена лодка, която Васко и Женя откриват и решават да ремонтират. За целта им трябват пари, а само съперникът на Васко – Фори, може да им ги осигури. Примирието между момчетата трае точно толкова, колкото да пуснат лодката в морето, която злощастно потъва, пропуснала вода през десетки пробойни... След това враждата помежду им отново се разгаря.За да се заплете историята докрай, Женя решава да бяга. И за да не е сам в своя протест срещу властния си баща-диригент, той предлага на Васко заедно да отплават тайно. На кораба „Елена” работят бащата на единия и братът на другия. В решителния миг обаче страхът у Женята надделява и Васко, с куфар и с китарата на своя приятел в ръце, се промъква сам на кораба. И наистина отплава! Приключението на момчето ще завърши благополучно, макар и не по начина, по който го е мислил. После… лятото свършва, идва есента. Васко, Женя и Фори отново са на училище и летните преживявания остават в спомените.
Сериалът е и първата голяма роля на Иван Ласкин, който по онова време учи в столичната Седма гимназия. Заради снимките две години и половина почти не влиза в клас, предизвиквайки завистта на съучениците си. Той е единственият от многото деца, играли в сериала, който не само продължава кариерата си в киното и театъра, но и се налага като един от най-търсените днес актьори, макар и да е известен с чепатия си характер. В ролята на комбинативния Фори пък се превъплъщава Георги Марков, който по-късно завършва операторско майсторство в НАТФИЗ и сега е търсен режисьор на музикални клипове, оператор и фотограф.www.bgspomen.com

„От нищо нещо“, 1979 Анета Сотирова играе полугола Филмът е заснет по действителна история, случила се с един от най-известните ни художници – Иван Стоилов-Бункера. Той често разсмива с този случай приятелските компании, от където я научава колегата му Петър Рашков. Рашков я разказва на писателя Николай Никифоров, който е автор на сценария. От този сценарий се помни една култова реплика – на ревнивия Панчо (Стефан Данаилов), „една биволица почне ли да яде ризи, режи и главата“. От пробните снимки Стефан Данаилов си спомня сцената, в която трябва да удари шамар на бъдещата Венетка. Никоя от актрисите не е предупредена за такъв шамар. След няколко дубъла, в които Ламбо нещо сбутва колежките си, актьор и режисьор си дават таен знак. За да стане всичко истинско Ламбовата левачка изплющява върху бузата на актрисата. Анета Сотирова издържа най-добре и този изпит. Не по-лесен е и изборът на биволицата Венетка. Режисьорът Рударов си има работа с диво добиче, което направо побеснява от насочените към него прожектори. Налага се да сменят три четири биволици. Най-труден е епизодът, в който Венетка трябва да дъвче ризата на журналиста. Понеже биволицата не яде найлон, екипът държи животното три дни гладно. После пъхат кочани царевица в ръкавите на ризата, и я подхвърлят на животното. Анета Сотирова си спомня как съпругът й Борислав Стоянов реагирал като разбрал, че трябва да се появи в кадър гола: „Като прочете сценария, мъжът ми каза: „А, това не, сцената е самоцелна. Нищо не помага на образа“. Родителите му бяха учители и също бяха против. В техния град ще се коментира с години, че снаха им се съблича гола. После свекърва ми казала: „Е, не е чак толкова страшно. Само едната гърда малко и се видя, какво толкова“.„

Всичко е любов“, 1980 г


Варосват карцера в ТВУ-то заради снимките Най-смешните снимачни моменти на филма са в ТВУ-то, което се намира в с. Славовица. Там освен истински възпитаници на трудово-възпитателно училище играят и млади актьори. Сред тях е и тогавашният студент във ВИТИЗ Огнян Купенов, който през 1990 г. стана известен със сватбата си с детето на демокрацията Лияна Панделиева. При огледа на терена режисьорът много харесва карцера на училището, откъдето по сценарий героят Радо трябва да направи последното си бягство заради бременната Албена. Стените и дори таванът на стаичката са събрали целия фолклор на живота в ТВУ-тата – псувни, цветисти изрази, рисунки. Докато хората от продукцията се върнат със снимачната техника, директорът на училището нарежда карцерът да бъде варосан и боядисан. И екипът намира луксозна малка килийка. Режисьорът Борислав Шаралиев нарежда художникът да я нашари пак, но никой вече не може да върне артистичната автентичност на карцера. Проблемите на „Всичко е любов“ започват още по време на монтажа. Най-върлите му противници са чиновниците от Министерството на просветата. Според тях показаните проблеми в ТВУ и детските педагогически стаи удрят не само по образователната система, но и по целия социалистически строй.  www.bgspomen.com

"Чудото Стояна играе, учи текста с лупата, готова е дори да стегне куфарите си за пътешествие", казва драматургът Юрий Дачев, съавтор на биографичната й книга "Една фурия на 90" (изд. "Слънце") , която вчера излезе от печат и от която ви предлагаме кратък откъс. Актрисата не крие "гаменския" си нрав, както сама го определя. 

Деветдесетте години не са я укротили, не е притихнало любопитството й, нито са се замъглили преценките й. Нито пък е станала по-лесен човек. Не, не е! Същата непредвидима, бушуваща виелица си е и сега, както и преди. Стояна и на сто ще бъде дете, което бързо забравя лошото, опасностите, разумните доводи. Любопитството й ги изтрива. Как да не завиждаш? Мисля си: от какви парчета е направен този живот? Любов, смърт, чест, пощада... Знам, че зад гърба ми някои мърморят: "Тая, дъртата, няма ли най-сетне да се насити да играе!?" Ами няма! Не се наситих. Ще играя и за внуците ви! На никого мястото не съм затулила, нито ролята съм изяла. Не ща никой да ми сваля шапка, ама тоя театър ние, дъртите, сме го създали. Няма що някой да ми го признава, важното е, че аз го знам. Актрисата е с неизменните перли и в началото на кариерата си. Майка ми. Наближавам нейните години. 

Очевидно дълголетието съм наследила от нея. Случва се в последно време честичко да ме запитат каква е рецептата на моето дълголетие.Кое е времето, в което бих избрала да живея. Общо взето, с натрупването на годините човек като че ли е по-склонен да иде- ализира тези мечтани времена (те стават и повече особено след една възраст). Нормално е - всеки човек мисли, че не е улучил добро време за живеене. Аз обаче от момиче и до ден днешен съм запазила избора си.Бих искала да живея в бел епок или в Древния Рим Яд ме е на краката ми, че не ми позволяват да се изкача на Перперикон. Слушам обаче редовно за този необикновен град. Въобще обичам да гледам по телевизията документални филми за разкопки. Сред нещата, за които съжалявам, е, че въпреки многобройните пътувания в живота си не стигнах до Египет... Гледам по телевизията "Листопад". 

Турският филм е единственият, който ми хваща окото в изобилието от сериали. Хубав разказ, добре подреден, увличащ и най-важното: прекрасни актьори. Талантливи и много, много красиви. Никога няма да спра да се радвам на хубавото, когато го видя в театъра или в киното. На моите години е абсурдно да изпитвам завист, но истината е, че това чувство никога не ми е било присъщо. Разминах се с голяма роля в киното - така ми било писано.Случвало се е да ме питат коя млада актриса виждам за своя наследница в театъра Честно казано - това с наследството много не го разбирам. Артистът, който има индивидуалност, трудно може да бъде определен по "наследствена" линия. Аз харесвах много актриси от по-възрастното поколение, но като тяхна "наследница" не съм се възприемала. Пък и май никой не е мислил така, въпреки че понякога е имало сравнения. Та на свой ред и аз така: просто харесвам някои млади актриси. В Сатирата Дана Стефанова. Интересна, ярка. 

Ако пиесата "Моето столетие"(спектакъл за живота на 4 поколения жени по френски текст, преведен специално за Мутафова - бел.ред.) стане, ще си партнираме с нея и това ме радва. От още по-младите харесвам Жанет Йовчева: много нерв и живот има в нея. Няма да се докарам дотам като някакъв ветеран да разказвам колко хубав е бил театърът едно време, пък сега не е така. Самата аз не спирам да играя, значи - част съм от този театър. Залите на представленията, в които участвам, са пълни. Няма как да не се радвам. Това, което ме притеснява, е, че част от публиката ходи на театър само за да се смее. На всяка цена. Сигурно е странно, че аз, комедиантката, го казвам, но наистина в този глад за кикотене има нещо, което не ми харесва... За какво мечтая ли? Муки, най-обичното ми същество, да е добре. Да се чувства сигурна, когато мен вече няма да ме има. Дъщеря ми е тревогата ми, грижата ми, мечтата, любовта ми. Никога не сме живели спокойно. Все се е случвало да се сдърпаме, понякога доста бурно. Това обаче не се отразява на чувствата ни. 

Много здраво сме свързани. Когато срещна Невена Андонова, известната журналистка, дъщеря на Методи, все й припомням една случка в Бургас преди много години. Аз, Муки, Невена, майка й Цветана Гълъбова спяхме в една стая. С Муки се сдърпахме, вдигнахме патърдия. Голяма ще да е била, защото съседите се уплашили и извикали милиция. Хазяйката ни беше много оправна жена, изпрати тихо и набързо милиционерите. Тогава забелязах колко сме уплашили Невена. Красивото момиченце, приличащо на малка мадона, беше събрало колене, стиснало ръце, личицето й потрепваше, сякаш през него минаваше ток. Засрамихме се с Муки. Така без никаква опасност да ни доскучае си живеем с моята любима дъщеря в компанията на две котки и едно куче. Планове? Отдавна съм предпазлива по отношение на тях. Май че по времето на онова шумно гостуване в Бургас с Цеца Гълъбова си говорехме да спрем да пътуваме. Непрекъснатото лашкане по про- винцията с естрадни сценки беше започнало да ни дотежава. Говорихме си, че мъжете ни вече са със стабилни позиции в професиите си и можем да си позволим повече почивка, да се съсредото- чим в сериозни театрални роли. Разумни планове, няма спор. 

Малко време след това останах без Нейчо (Попов - съпруга й). Двайсет дни след това го последва Мето (Андонов). Тръгнах с Парцалев по старите пътища Трябваше да се работи, да се печели. Мечти? Какви други освен тези, свързани с доброто на дъщеря ми? От другите се случва да си припомня една - да отида на Луната. Знам, че такова пътуване скоро ще стане възможно, даже от телевизията разбрах, че супермилиардери вече предплащат места за космически пътувания... Блазя им на тия, които ще дочакат билетите до Луната да поевтинеят. Ще стане, сигурна съм. Въображаемото момиче, с което си другарувах като дете, обитаваше някаква Огледална планета. Баща ми се уплаши тогава, че дъщеря му е луднала, но току-виж, открият и такава планета. И дотам ще има космически "рейсове", на които някои ще се качват с билет в джоба. Камъчето от Кръстова гора не съм изгубила. Продължава да е често в ръката ми, докато раз- мишлявам. Сигурно щеше да е по-лесно всичко, ако бях религиозна по традиционния начин. Не съм. Мечтая си, когато няма да ме има на тази земя, от друг свят ли, от Огледална планета ли да мога да надничам надолу и да видя, че детето ми е добре... Честно казано - знам, че за хората такива гледки са недостъпни. От друга страна пък: кой знае?
www.24chasa.bg

Звездата на родното кино и любимец на публиката Павел Поппандов празнува 70-и юбилей на 18 септември. Името му блести в родни филмови класики като „Оркестър без име” и „Равновесие” на Людмил Кирков, „Щурец в ухото” на Георги Стоянов, „Мъжки времена” на Едуард Захариев, „13-ата годеница на принца” на Иванка Гръбчева,  „Васко да Гама от село Рупча” на Димитър Петров и много други. В театъра пък е най-разпознаваем с култовата роля на Трендафил Акациев.
Рождения си ден Поппандов, който страни от светската суета, ще посрещне с най-близките си хора и с малцината му останали истински приятели. „Това, което искам да пожелая на всички, е едно единствено – здраве”, казава Павката пред „Ретро”.

- Как се чувства Павката Поппандов на 70, стряска ли ви това число?

- Слава Богу, още съм с акъла си. Не съм си пуснал на плешивата глава опашле отзад, не съм си сложил обеци и не съм се татуирал. Какъв срам! Но какво да се прави, явно съм старомоден и мисленето ми е от едно време. Иначе се чувствам добре, все още съм в кондиция. Показателно е, че помня текстове от филми, от пиеси отпреди много много години.

- Кого ще поканите на юбилея си?

- Обикновено на подобни тържества се появяват дежурните ласкатели, които не са от моята кръвна група и не ми се ще да се срещам с такива хора. Ще празнувам в много тесен кръг. Ще издам един от подаръците и той ще е най-скъпият за мен – това е спектакълът „Трендафил Акациев”, който Недялко Йорданов пише специално за моята годишнина. Премиерата ще бъде на 29 октомври в бившето кино „Левски”.

- Преди седмица за кой ли път по телевизията бе излъчен култовият „Оркестър без име”, в който играете. Людмил Кирков ли е най-важният режисьор в кариерата ви?

- Людмил Кирков е вторият след Боян Дановски - професор във ВИТИЗ, при когото съм държал изпит по актьорско майсторство. Това беше ролята на Милко във филма „Равновесие”. Дългата ми работа с него в пет-шест филма ми даде възможност да го опозная много добре, да науча много от него. Людмил притежаваше три завидни качества – беше голям професионалист, излъчваше топлота и сърдечност  и имаше много тънко и вярно чувство за хумор. Вероятно заради някоя от тези черти сме си допаднали, за да бъде по-дълъг нашият общ път. Смятам, че той не получи дължимото от киносредите и от държавата. Отиде си много млад в годините на тотален хаос – 1995-а. Но аз изпълних част от моралния си дълг към него, участвах активно в поставянето на паметна плоча пред дома му. Всички актьори, които са останали живи и са работили с него през годините, говорят с благоговение за този човек.

- В „Равновесие” с Пламена Гетова е една от най-силните ви роли, но публиката ви свързва най-вече с „Оркестър без име”...

- Ролята ми там е съвсем различна. А зрителите имат право на своя избор и оценка. Но и публиката е различна, част от нея харесва единия филм повече, други – по-малко.  Колкото до успеха на „Оркестър без име”, там има още една феноменална личност – сценаристът Станислав Стратиев. Когато две части си паснат, неминуемо резултатът е налице. И двамата с Людмил бяха със силно критично чувство, с богат житейски опит и с огромна обща култура – с много дълбоки познания в областта на литературата и музиката. Така че този тандем и в трите си филма „Кратко слънце”, „Оркестър без име” и „Равновесие” е доказал едно и също – перфектен професионализъм.

- Кой всъщност ви откри за киното?

- Георги Стоянов – човек със същите качества като Людмил Кирков. Той ми даде така да се каже началната скорост. С ролите в „Щурец в ухото”, в „Пантелей”, „Онова нещо”, „Константин Философ”. И това за мен е било дар Божи – да ме срещне с такива хора.

- А в театъра при кого държахте изпит?

- Театралният ми изпит беше 1992 г. при Недялко Йорданов. Той ми гласува доверие, рискува с мен – защото след Тодор Колев трябваше да вляза в ролята на Трендафил Акациев. Мисля, че успях да се справя и не съм го разочаровал. На Недялко дължа това, че ми отключи необятната врата, зад която е скрита поезията. Започнах да чувствам, да обичам мерената реч. Не че не съм изпитвал удоволствие и не съм настръхвал, когато съм чел стиховете на Вазов, Ботев, Вапцаров, Смирненски, Дебелянов... Но говоря за съвременната поезия и тая виртуозност в намиране на съответната рима... Случи се така, че и в НЛО имахме песни по текстове на Недялко. И всички те са с начало и край, във всеки се разказва една конкретна история – комична или по-тъжна. Съдържанието е с абсолютен смисъл.

- Защо съвременното българско кино още не може да отлепи от дъното и да спечели публиката?

- Моят отговор на този въпрос вероятно ще подразни някого. Ако човек обърне внимание ще види, че с цената на маса компромиси мераклията да направи филм си е и сценарист, и продуцент, и режисьор. Да не говорим за един, който в телевизионен сериал имаше цели 7 позиции. И в стремежа си на всяка цена да стартира, без да се е научил образно казано да лети, естествено, че ще се пребие. Другият проблем идва от това, че режисьорът е финансово ограничен и третият, не по-малко важен проблем – е липсата му на биография, на познания за живота. И още нещо – стремежът към елементарна имитация на филми. Затова според мен това наше кино буксува. Но за мен има една категорично изявена бяла лястовица – това е Стефан Командарев. Работил съм с него в „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде”. От позицията на опита ми съм имал възможност да наблюдавам отстрани как работи с актьорите, с целия екип и какви са изискванията му в определена ситуация. За Командарев мога да кажа, че е от истинската българска киношкола. Независимо от това, че дебютира далеч след като зад нея беше спусната завесата.

- Преди години след снимките на „Васко Да Гама от село Рупча” сте попаднал в лапите на Държавна сигурност. Бихте ли разказали историята?

- Това е комичен случай, обаче можеше да има много тежки последствия. Снимахме на кораб „Васко да Гама” – бяхме аз и Иван Ласкин, Гец, режисьорът, операторите, капитана и останалите от екипажа. Слязохме за пръв път в Барселона да снимаме паметника на Колумб. Докато гласят техниката, аз ни в клин ни в ръкав изведнъж изтърсих: „Е, до тука беше. 36 години чаках да попадна в слънчева Испания. Снимайте си тъпите български филми, аз избирам свободата”. На режисьора Митко Петров му увисна ченето от ужас. Аз свих зад близкия ъгъл, взех си едно кафе и след 15-ина минути се връщам и викам: „Абе, размислих. Ще отложа за по-късно”. Те разбраха, че е шега, но за тях беше много горчива. Довършихме снимките и потеглихме с обратния рейс. На пристанище Бургас ме извикаха по уредбата: „Поппандов при капитана”. Едни хора искали да се видят с мен. Дойдоха двама служители на Държавна сигурност. И единият ми казва: „Я сега ти кажи, другарю Поппандов, нещо за слънчева Испания!”. И се почва една разправия. Аз им обяснявам, че многократно съм пътувал за снимки и в други западни държави и ако съм искал да бягам, да съм го направил досега. В крайна сметка стана ясно, че това е било шега. Другият ми каза: „Не си прави повече подобни шеги, защото може да те заведем при други  „шегаджии”. Дадох си сметка, че можеше да има страхотни последствия и да бъда вдигнат на трупчета в буквален и преносен смисъл.

- Навремето сте отказал да играете ролята на Славчо Трънски. Вярно ли е, че се е наложило лично реалният прототип да ви заповяда?

- Преди години сценарият на Славчо Трънски „Нощните бдения на поп Вечерко” попадна в творческия колектив на Георги Стоянов. Четем с него и се превиваме от смях. Там има епизод, в който поп Вечерко е на кон, до него на магаре, дегизиран пак в свещенически дрехи, е самият Славчо Трънски – Боян му е партизанското име. В този момент от близката гора се подават още няколко партизани, облечени в расо – все едно цялата Духовна семинария е отишла и са станали партизани. Много се смяхме и аз не подозирах, че съдбата така ще се извърти, че аз ще играя този Боян. Един ден ме извика режисьорът Митко Петров и ми връчи сценария „Нощните бдения на поп Вечерко”. Стана ми лошо. И започнах по най-деликатния начин да се измъквам – че имам друг ангажимент и пр. Той ми каза: „Не, Павка, разбери, Славчо Трънски иска във филма си само имена”. И там действително са Цеца Манева, Калоянчев, Константин Коцев, Иван Иванов... Аз се покрих. Пак ме викат в киноцентъра - трябвало да се явя на другия ден във военното министерство.  Хванах се за главата. Аз съм прост редник от запаса, за какво ще ме викат. Подозирах, че не е за добро. Отидох и ме качиха в кабинета на генерал-полковник Славчо Трънски. Той ми каза: „Е, чете ли сценария, кво ще кажеш?”. И аз почвам да лъжа. Ами казвам, има елементи в тоя сценарий, които ми напомнят за Васил Левски – когато героят е предрешен като свещеник, партизаните и те, облечени в раса. Това, викам, много силно ме впечатли и ми напомня за поведението на Левски. Славчо Трънски се разтопи от удоволствие и каза: „Налиии!”. Беше ясно, че пътят ми за отстъпление става почти невъзможен. Обясних му, че имам поет друг ангажимент по същото време. Тогава Трънски каза: „Значи така ще направим – ще те вземем запас два месеца, ще те водим на снимки и като свършим тоя филм... Другите да чакат”. Като си представих, че ще ме карат в униформа от н-ското поделение на снимки, след това ме връщат, сипват ми чорбица в канчето... Приех я тая роля и я изиграх. Е, филмът не беше чак толкова лош благодарение на режисьора Митко Петров и моите колеги.

- С кои актьори запазихте приятелство през годините?

- Най-близки по душа са ми били Катя Паскалева, Наум Шопов и Велко Кънев. А Наум, той беше академия – от него можеш всичко да научиш. Диапазонът и на тримата беше страхотен – от крайно ексцентрична, от крайно комична до напълно драматична роля можеха да играят. Бяха жестоки професионалисти и това го доказват филмите, които са оставили. Чувствах ги близки, а с Катя бяхме и астрални близнаци, тя също е родена на 18 септември. Да използвам да поздравя и Руси Чанев – и той е на същата дата. Много трудно съчетание – да бъдеш и добър човек и актьор, беше Парцалев, с когото съм работил и в киното, и в естрадата. Иначе тези, към които съм изпитвал респект, са Иван Кондов, Николай Бинев, Гец.

- Коя роля съжалявате, че не сте изиграл?

- През 1975 г., веднага след „Щурец в ухото”, трябваше да снимаме „Приказка за сто и един” на Никола Русев. Това са притчи, за борбата между доброто и злото. Сред героите обаче имаше трима братя – казваха се Мальо, Кальо и Бальо. Милко Калев Балев. Това го дешифрира един човек и като съзряха зорките очи на цензурата, че тук става въпрос за другаря Балев, този сценарий замина.Междувременно получих покана за сериала „Капитан Петко воевода”, трябваше да играя втората роля – на Малък Петко. Хайтов страшно много настояваше, аз вече бях снимал в „Мъжки времена”. Хонорарът беше баснословен за онова време, не искам да го споменавам. И аз казах: „Не, поел съм ангажимент, ние ще правим „Приказка за сто и един”. И отказах. Но съдбата си знае работата. Ако се бях хванал да играя в „Капитан Петко воевода”,щях да се размина с няколко филма на Людмил Кирков.
Източник:Ретро

 Един от най-хитовите френски и европейски актьори на 60-те и 70-те години, любимецът на няколко поколения киномани и обикновени зрители по света и в България, Рено Верле ( Renaud Verley )


Екранен партньор на Натали Делон ( Hathaile Delon ), Джейн Биркин ( Jane Birkin ), Джина Лолобриджида ( Jina Lollobridgida ) и още други красиви и известни актриси, любовник с някои от тях, Рено Верле има запазено място в Седмото изкуство със своя талант, непосредственост и емблематични роли, които са живи като пластика, послания и тънък досег с душата на всеки отворен към света човек.

Той има личното щастие и професионален шанс да работи в златните години на киното с такива гиганти, някои от тях истински ренесансови личности, сложили своя незабравим творчески отпечатък върху естетиката, проблематиката и посланията на това изкуство като Хуан Антонио Бардем ( Juan Antonio Bardem ), Лукино Висконти ( Luchino Visconti ), Мишел Боарон ( Michel Boisrond ), Клод Шаброл ( Claude Chabrol ), Франко Роси ( Franco Rosi ), Ерик Ромер ( Eric Rohmer ), Клаудио Гуерин Хил ( Claudio Guerin Hill ), Ив Боасе ( Yves Boisset ) и много, много други.

Роден на 9 .XI. 1945 г. в град Лил ( Lill ), Франция (France), той е част от великата, магнетична, противоречива, но за никого безразлична зодия на Скорпионите :-)
Семейството явно е артистично, защото по-големият  брат на име Бернар Верле ( Bernard Verley ) също е много известен френски актьор.

Натали Делон
Рено дебютира на 20 годишна възраст в тв. сериала '' David Copperfield '' на реж. Marcel Cravenne в ролята на Jorain, а неговата последна роля към момента е в '' Le Blue de l'ocean '' от 2003 г. в ролята на Абел Делкор ( Abel Delcort ).

Най- любим негов филм  е "Особен урок"  - пленителна история за любовта, за красотата, за
възмъжаването и трудните решения, в която си партнира с изключителната Натали Делон. 

Световна премиера: 10.05.1969
Жанр: Уестърн, приключенски, романтичен
САЩ / 1969 / 128 минути
Режисьор: Джей Лий Томпсън

В ролите : Грегъри Пек, Омар Шариф, Тели Савалас, Камила Спарв, Кийнан Уин,
Джули Нюмар, Тед Касиди, Лий Коб, Реймънд Мази, Бърджис Мередит,
Антъни Куейл, Едуард Г. Робинсън, Ели Уалах, Едуардо Кианели, Дик Пийбоди

Рецензия : Бандитът Колорадо отвлича шерифът Маккена. Той вярва, че Маккена е видял карта, която води до богати залежи от злато в планините и го принуждава да му показва пътят. Но те не са единствените, които са след златото. Скоро те срещат група "почетни" граждани и конницата им пресича пътя, но това не е проблем преди те да влезнат в индианската територия.


Великия Георги Георгиев – Гец (1926 – 1996)! Откъс от българския игрален филм "Матриархат".

1977 г., на режисьора Людмил Кирков, по сценарий на Георги Мишев. Оператор е Георги Русинов. Създаден е по повестта „Матриархат“ на Георги Мишев. Музиката във филма е композирана от Борис Крадимчев.

Режисьор : Серже Корбе
В ролите : Луи дьо Фюнес, Джералдин Чаплин, Оливие дьо Финес и др.

Държава : Франция

Година : 1971

Резюме : Французинът Анри Рубие и италианецът Мацини, подписват договор в Сан Ремо, с което си разпределят европейските автомагистрали и си осигуряват милиони. На връщане от града Анри взима на автостоп младеж, красиво младо момиче и нейното куче. Кучето става причина за нещастие, когато се заплита в педалите на колата. Вместо да спре, Анри натиска газта и колата се изстрелва в пропастта. За щастие няма пострадали, но тримата пътници се приземяват в короната на дърво, откъдето няма измъкване. И най-смелите акробатични опити да се спасят от клопката завършват с провал и така изглежда, че тримата са обречени да останат заедно...



Секссимволът на италианското кино от 50-те и 60-те години на миналия век Джина Лолобриджида още не може да се опомни от неприятна история, в която е била замесена, без да знае каквото и да било.

Тези дни "Лоло" научила, че през 2010 г. без да подозира, се е омъжила за бившия си приятел, испанеца Хавиер Ригау Рафолс. От БГНЕС разкриват, че неприятната история води началото си от 2006 г., когато 79-годишната тогава актриса решила да се сгоди за брокера на недвижими имоти Хавиер, който е с 34 години по-млад от нея.Когато медиите решили да го проверят, станало ясно, че той не е никакъв бизнесмен, а алчен за пари гей. Героинята от филма "Фанфан Лалето", в който игра с великия Жерар Филип, веднага решила да скъса връзката с испанския идалго. Само че нещата се развили не според нейното желание.

Преди няколко дни тя открила, че е съпруга на Хавиер Ригау Рафолс. Оказало се, че бракосъчетанието през 2010 г. е станало с документ, подправен от испанеца, и с помощта на дама, която се представила за Джина Лолобриджида.Очевидната цел на измамата е била той да се докопа до парите и имотите на Джина. 85-годишната днес актриса веднага сигнализирала за фалшификацията и сега пред Хавиер се очертават доста сериозни проблеми с правосъдието.

Режисьор : Кристиан-Жак
В ролите : Жерар Филип, Джина Лолобриджида, Марсел Еран, Оливие Юзено, Анри Ролан, Нерио Бернарди, Жан-Марк Тенбер, Женевиев Паж, Силви Пелайо и други.
Държава : Франция, Италия
Година : 1952
Резюме : Филмът на Кристиан-Жак прелива от типично френско остроумие, а Жерар Филип идеално въплъщава този смел и свободолюбив рицар, излязъл сякаш от старинните френски балади.
Франция, 18-ти век. За да се спаси от "робството" на брака младия авантюрист, непоправим донжуан и чаровник Фанфан се записва в армията на крал Луи XV. Докато пътува към тренировъчния лагер Аркен, той се запознава с красивата Аделин, дъщеря на един френски сержант, която му предказва, че под знамената на армията го очаква невероятна съдба и че дъщерята на краля е предопределена за него. Знак за сбъдването на това предсказание Фанфан вижда, след неочакваната среща с мадам Помпадур и Анриет, дъщерята на краля...
Но не всичко обаче е толкова просто, когато става дума за техни величества. Фанфан, наречен за смелостта си Лалето е на път да се убеди в невъзможността на своите мечти, но и да открие нещо много по ценно от ръката на кралсаката дъщеря и половината кралство...


Режисьор : Дучо Тесари
В ролите : Ален Делон, Отавия Пиколо, Енцо Черузико, Мусташ, Джакомо Роси-Стюарт, Джампиеро Албертини, Марино Масе, Райка Юри, Адриана Асти, Стенли Бейкър и други.
Държава : Италия, Франция
Година : 1975
 Резюме : Губернаторът на Нови Арагон е убит от хората на полковник Уерта, който контролира провинцията с насилие и корупция. Най-добрият приятел на губернатора, Диего (Ален Делон), който е и отличен фехтувач, решава сам да поеме поста, но е дал клетва да не убива. Диего е принуден да се прави на глуповат чиновник, за да не бъде заподозрян от Уерта, че се бори да освободи областта от тиранията му. Той научава, че местното население вярва в призрачен черен ездач - Зоро, който някой ден ще дойде и ще ги освободи. Така мнимият губернатор Мигел де ла Серна се превръща и в Зоро - защитникът и отмъстителят на онеправданите и бедните. На Зоро помагат немият му слуга Хоакин, монахът Франсиско и "братовчедката" му Ортенсия Пулидо, която се влюбва в него. Насилието на Уерта обаче се ожесточава и трагичното развитие на събитията принуждава Диего /Де ла Серна/ Зоро да наруши клетвата, дадена на умиращия му приятел.

Държава: Франция
Година:  1981
Премиера: 9 септември 1981 (Франция)
Жанр: Екшън Криминален, Романтичен, Трилър

Режисьор :  Ален Делон
Сценарий :  Ален Делон , Жан Патрик Маншет, Кристофер Франк
В ролите   :  Ален Делон, Ан Парийо, Даниел Секалд, Паскал Робер

Резюме:
Първата режисьорска работа на 45-годишния актьор
Ален Делон  (той е съавтор на  сценария и съпродуцент).
Частният детектив и бивш полицай Шукас (Ален Делон) се захваща с издирването на изчезнало сляпо момиче по настояване на майка й, която обаче скоро е убита.С помощта на комисаря  от полицията  и своята секретарка Шарлот(Ан Парийо) частния детектив се опитва на намери изчезналата Март.Въпреки многобройните предупреждения, които получава, той не се отказва от разследването и скоро се оказва преследван едновременно от полицията и от банда наркодилъри..

Година: 1978
Държави: САЩ, Великобритания
Премиера: 08/06/1978(Холандия)
Жанр: Екшън Криминална Драма
Режисьор: Уолтър Хил
Сценарий: Уолтър Хил
В ролите: Райън О'Нийл, Брус Дърн, Изабел Аджани, Рони Блейкли, Мат Кларк, Феличе Орланди

Резюме:
«Неговата специалност е да измъква участниците във въоръжени грабежи от досадната компания на ченгетата взима скъпо, но си го заслужава …»
Описание:
Неприятностите на аса шофьор(Райън О'Нийл) и крадец на  автомобили започва в момента, когато той става съучастник в голям банков обир. Шофьорът влиза в истински двубой с полицията и детектива(Брус Дърн)  които са му сътворили тази клопка в ролята си на беглец. Запознанството му  с очарователната, но непредсказуема в действията си жена — хазартен играч(Изабел Аджани), която цялата тази история я привлича не резултата, а участието й в нея, това усложнява още повече живота на шофьора…


Държава: Франция
Премиера: 31/01/1979(Франция)
Жанр: Комедия
Режисьор:  Жан Жиро
Сценарий:  Ричард Балдучи, Жерар Бею
В ролите:  Луи Дьо Фюнес, Мишел Галабрю, Ги Гросо, Мишел Модо,
Морис Риш, Жан-Пиер Рамбал, Франс Румили, Жан-Роже Косимон, Марио Давид, Жак Франсоа

Резюме: Част   от полицейските истории на Луи Дю Фюнес и Мишел Галабрю...Всички врагаве на планетата Земя са победени от безстрашен отряд на жандармерията и техния сержант Kрюшо...Остава да премерят силите си с извънземните нашественици...

Описание:
И наистина те се появяват в близост до Сен-Тропе. Коварните същества не се появяват в истинския си вид. Те се превъплащават в човешки вид, разликата от другите  хора е само във факта, че те пият нефт когато ги докоснеш кънтят на желязо и ръждясват от водата? Това води до безброй комични ситуации и кой знае какво щеше да се случи със Земята, ако не е граничеща с идиотизъм смелост на Крюшо...


КРЪСТНИКЪТ 1
Режисьор : Франсис Форд Копола

В ролите : Марлон Брандо, Ал Пачино, Джеймс Каан, Ричард Кастелано, Робърт Дювал, Стърлинг Хейдън, Джон Марли, Ричард Конте, Даян Кийтън и др.

Държава : САЩ

Година : 1972


Резюме : Франсис Форд Копола представя сагата за фамилията Корлеоне с Марлон Брандов ролята на Кръстника Дон Вито. Копола рисува смразяващата картина на възхода на една сицилианска фамилия, на загубата на властта и влиянието и в Америка, както и предаването им от баща на син. Копола майсторски балансира сцените от семейния живот и отвратителния престъпен бизнес, в който са въвлечени членовете на семейството. Заснет по романа-бестселър на Марио Пузо, този брилянтен филм получи през 1972г. “Оскар” за най-добър филм.

Награди и номинации: ”Оскар” за най-добър филм 1972 год.


КРЪСТНИКЪТ 2
Режисьор : Франсис Форд Копола

В ролите : Ал Пачино, Робърт Дювал, Даян Кийтън, Робърт Де Ниро, Талия Шайър, Моргана
Кинг, Джон Казъл, Мариана Хил, Лий Страсбърг и др.

Държава : САЩ

Година : 1974


Резюме : В продължението на сагата за сицилианската фамилия Корлеоне, Франсис Форд Копола разказва две истории: тази за ранните години на Дон Вито, Пресъздаден великолепно от Робърт Де Ниро и за издигането на сина му Майкъл (Ал Пачино) като новия Дон. По “Кръстникът, Част 2” работят голяма част от създателите на първата част, което го прави без съмнение най-доброто продължение на филмова класика, което някога е правено. Филмът е номиниран за 11 награди Оскар®, от които получава 6, включително за най-добър филм, най-добър режисьор и най-добър актьор в поддържаща роля (Робърт Де Ниро).

Награди и номинации: 2 награди ”Оскар” 1974 год. за най-добър филм за най-добър второстепенен актьор Робърт Де Ниро


КРЪСТНИКЪТ 3
Режисьор : Франсис Форд Копола

В ролите : Ал Пачино, Даян Кийтън, Талия Шайър, Анди Гарсия, Уолак Джо Мантеня, Бриджет Фонда, Джордж Хамилтън, София Копола и др.

Държава : САЩ

Година : 1990


Резюме : Една от най-великите филмови истории на всички времена продължава. Последният филм от трилогията отново е с участието на Ал Пачино в ролята на Майкъл Корлеоне. Значително остарял, той вече има само две цели – да узакони семейния бизнес и да си намери заместник. Единственият подходящ кандидат е Винсънт (Анди Гарсия), но бурният му нрав застрашава да въвлече фамилията още по-дълбоко в престъпния свят. В заключителния филм от трилогията “Кръстникът” на Франсис Форд Копола участват Ал Пачино, Анди Гарсия, Даян Кийтън, Талия Шайър, Илай Уолак, София Копола, Джо Мантеня и много други брилянтни актьори. Основавайки се на влиянието върху живота на вечни фактори, като власт, традиция, отмъщение и любов, “Кръстникът III” получава 7 номинации за Оскар, включително за най-добър филм.

Награди и номинации: Седем номинации “Оскар” включително за най-добър филм.

Най вдъхновяващи цитати от филма :
Дон Корлеоне: Ще му направя предложение на което не може да откаже.
Дон Корлеоне: Отделяш ли време за семейството си ? Добре. Защото мъж, който не отделя време за семейството си, никога не може да бъде истински мъж.
Майкъл Корлеоне: [говорейки на Карло] Само не ми казвай че си невинен.
Защото това е обида за интелекта ми и ме ядосва много.
Дон Корлеоне: Прекарах целия си живот опитвайки се да не бъда лекомислен.
Жените и децата могат да бъдат невнимателни. Но не и мъжа.
Тогава казах на жена ми: Правда ще има само при Дон Корлеоне.
Някой ден, дано не се наложи, може да ми потрябваш за услуга.
— Ти си го заплашил!
— Просто му направих предложение, на което той не можеше да откаже.
Дръж приятелите си близо, но дръж враговете си още по-близо.
Отмъщението е блюдо, което е най-добро студено.
Всичко е лично, и най-малкото нещо. Всички лайна, които сервират на човек всеки ден, през целия живот, са личен въпрос. Наричат го бизнес. Добре. Но то е дяволски лично.
Има неща, които трябва да се направят и човек ги прави, но никога не говори за тях. Не се опитва да ги оправдава. Те не могат да бъдат оправдани. Човек просто ги прави.
Oбществото налага обиди, които трябва да се понасят, и единственото успокоение беше, че и най-слабият, ако си отваря очите, може да отмъсти и на най-силния.
Приятелството е всичко. Приятелството е повече от таланта. Повече от правителството. То е почти наравно със семейството.

Режисьор : Дамяно Дамяни
Сценарист : Никола Бадалуко, Лучио Батистрада
В ролите : Микеле Плачидо, Ремо Джироне, Джулиана де Сио, Виторио Медзоджорно, Раул Бова, Симона Кавалари, Флоринда Болкан и др.
Жанр : Драма, Екшън
Държава : Италия
Година : 1984

Резюме : “Октопод” проследява драмата на полицейския инспектор Корадо Катани (Микеле Плачидо). Катани е женен за германката Елзе (Никол Жаме), жена с бурно минало, която след брака им успешно се въплъщава в ролята на домакиня. Корадо и Елза имат дванадесетгодишна дъщеря – Паола. Още в началото на сериала връзката им се разпада. Катани не може да прости единствената изневяра на съпругата си от преди 13 години.
Той е преместен в Сицилия, където продължава работата си по изобличаването на сицилианската мафия. Инспекторът превръща борбата си с престъпните групировки от професионално задължение в лична мисия. Това го оставя без подкрепата на лесно корумпираните му колеги и без одобрението на лицемерните му шефове.

Октопод (на италиански La Piovra) е италианска телевизионна сага, състояща се от 10 сезона.
Първият сезон е излъчен през 1984 г. Последният през 2003 г. Сериалът има световна популярност. Сюжетът му се върти около неуспешната борба на италианската полиция с мафията. В него взимат участие плеяда от известни италиански актьори, като Микеле Плачидо, Ремо Джироне, Джулияна Де Сио, Виторио Медзоджорно, Раул Бова, Симона Кавалари, както и българският актьор Стефан Данаилов, френските актьори Патрисия Миярде и Франсоа Перие, бразилската звезда Флоринда Болкан, германският Ролф Хопе и много други. Музиката на сезон 1 е на Риц Ортолани, а на останалите сезони - на видния италиански композитор на филмова музика Енио Мориконе. В България е излъчен за първи път в края на 80-те години на 20-ти век. За втори път започва излъчване в началото на 2006 г.

Кени Бейкър изигра роботчето R2-D-2 в шест епизода на знаменитата сага. Английският актьор Кени Бейкър си отиде днес на 83 години.Тялото му е било открито днес в дома ву в Англия.Ръстът на легендарния актьор бе едва 112 см. Именно тази особеност му даде възможност да изиграе симпатичното роботче R2-D2 във всички шест епизода на Джордж Лукас.Племеницата на актьора - Абигейл Шилд разказа, че Бейкър се борел до последно с болестта си, но накрая починал."Той имаше много дълъг и пълноценен живот. Донесе много радост на хората и ние всички се радваме от това, което постигна в живота си", казва Шилд.
Поклон пред паметта му.

Тиранинът Зану е завзел далечната планета Антарс, убил е краля, а кралицата е хвърлил в затвора. Техният син принц Юби бяга на Земята заедно с дроида Закс и там попадат на безстопанственото куче Бенджи, което става техен приятел. По следите им със задачата да заловят Юби изпращат трима преследвачи - Дара, Кибер и дроида Зорд. Те обикалят из градовете в черен микробус с пеленгатор и търсят принца.
За да могат да живеят на земята жителите на Антарс трябва да носят специална гривна. В един от епизодите банда от хлапета открадва гривната на принц Юби и той едва не умира.

Оригинално заглавие:  The adventures of Tom Sawyer

Премиера:  (1938)

Жанр:  приключенски

Режисьор:  Норман Таурог

В ролите:  Томи Кели, Мей Робсън, Уолтър Бренан, Виктор Джори,
Доналд Мийк, Джаки Моран, Ан Гилис, Маргарет Хамилтън и други

Сюжет:
Екранизация по едноименния роман на Марк Твен.
Том Сойер е най-известното хлапе в американската литература.
Находчив и палав, благороден и смел, той преживява необикновени приключения...

По едноименния роман на Лизелоте Велскопф-Хенрих

Трагедията на индианските племена от Северна Америка е добре отразена в тази история за племето  Дакота  и по специално на Мечата орда, която се опитва да оцелее въпреки политиката, водена от американските власти. Белите искат да прогонят индианците от полагащите им се по договор земи, защото там е открито злато. Младият военен вожд на Мечата орда -  Токай-Ихто (Гойко Митич) отказва да даде съгласието си да засели хората си в безплодните земи на резерватите. Токай-Ихто е твърд последовател на Ташунка-Витко (Сеп Клоуза) - великия вожд на племето  Дакота, но когато последният е убит, Токай-Ихто разбира, че трябва да се търсят други начини за оцеляване.  И застава начело на племето си, в похода му към великата река Мисури в Канада.

Планат му не допада на най-големия му враг - Фред Кларк (Иржи Врстала), наричан още Червената Лисица – убиец на бащата на Токай-Ихто – вождът  Матотаупа (Адолф П.Хофман) и индианските войни и техните семейства са изправени пред много предизвикателства.  Докато племето прекосява границата, Токай-Ихто и Червената Лисица се срещат за последна битка. Ще може ли вождът на индианците да надвие своя белокож съперник...

Актьорът Гойко Митич сам изпълнява повечето коскоди във филмите си с индианска тематика. Стрелбите от сцените в закриити помещения са заснети във филмовите студия на ДЕФА в Потсдам-Бабелсберг, тези сред природата, предимно в Грузия, Югославия, но и в Румъния и Монголия.
Филмът е известен и с названието си на английски език  The Sons of Great Bear .

ЛЮБОПИТНИ ФАКТИ:

След премиерата на 18 Февруари 1966 г., за кратко време филмът „Синовете на великата мечка”  става най-касовият в Източна Европа и прави пробив зад желязната завеса, като завзема кинотеатрите на Запад. Лентата е предложена и САЩ, но те я отказват с мотива, че е слаб вариант на уестърн.

Никой не подозира какво би могло да бъде американското бъдеще на "Синовете". В ГДР по онова време съществуват културно-етнографските клубове "Червен кръг", които се занимават с популяризиране на културата и историята на индианците от Северна Америка. В началото на 70-те членове на клуба подаряват копие на филма на индианското племе сиу-дакота в Южна Дакота. Скоро след това в редица индиански резервати в САЩ избухва най-голямото през ХХ век въстание на племето сиукси. Бунтът е оглавен от индианските вождове Ръсел Минс, сега известен киноактьор, и Леонар Пелетие. Във въстанието се включват стотици бойци от сиу, които разполагат с автоматично оръжие. Благодарение на добрата си организация червенокожите устояват цял месец на тежката техника, бронетранспортьорите и хеликоптерите на американската армия и полицията. Разбира се, въстанието е жестоко потушено. Лидерите на бунта са тикнати за дълги години в затвора, а американските власти и до днес крият точния брой на жертвите от двете страни. Събитията влизат в историята на САЩ като "Индианската революция от Уондъд Ни. ФБР прави разследване на ексцесиите и стига до извода, че въстанието е било провокирано от филма "Синовете на Великата мечка". Лентата е обявена за провокация на източноевропейските спецслужби и ГДР, която е била подготвена детайлно и преведена професионално. В архивите на американските служби е направено специално досие на Токей Ихту - Гойко Митич. В следващите години ФБР внимателно следи в страната да не попаднат филми с негово участие, описващи борбите на племето сиу-дакота за своите земи. Така американците никога не виждат продължението на "Синовете" - "Следата на Сокола", нито пък "Белите вълци". След събитията от Уондъд Ни се правят опити Гойко Митич да се откаже от снимането на филми за живота на индианците. Въпреки това, той продължава и запечатва образа си в "Оцеола", "Текумзе", "Кръвни братя", "Апахи" и други.  За жалост един от партньорите на Гойко Митич в "Кръвни братя" и любимец на българските младежи от онова време – американския певец и актьор Дийн Рид намира смъртта си в самолетна катастрофа. Авторите на филма за първи път виждат истински индианци едва при посещението си в САЩ след обединението на Германия.



За резюмето са ползвани материали от статията „Бате Гойко - индианецът от Черна гора” от Александра Гюзелева.

Гойко Митич е сред почетните гости на проведения през 2011 г. 40-и Ротердамски кинофестивал. Любителите на киното у нас помнят Гойко Митич от ролите му на индианци в редица филми на ГДР, разпространявани през 60-те и 70-те години.

Режисьор : Конрад Пецолд
 В ролите : Гойко Митич, Хорст Шулце, Юри Дарие, Керин Уговски, Кати Буш, Пепа Николова, Искра Радева.
 Държава : Източна Германия, България, Куба
 Година : 1971
Резюме : Семинолите са единственото индианско племе, което не се подчинява на заповедта да се преселят в резерват. Те се преместват във Флорида, където се занимават със земеделие и скотовъдство. Но от това са недоволни белите плантатори. Първо, те предявяват претенции към земята на индианците и второ, все повече чернокожи роби бягат при семинолите, и плантаторите се страхуват, че скоро няма да има кой да работи на техните плантации.

Белият собственик на дъскорезница Мур, родом от север, и женен за семинолка, е за примирие и против робството, защото е убеден, че е по-изгодно да работиш със свободни наемни работници.

В същото време обаче плантаторът Рейнс предприема действия, за да се започне операция за унищожаването на индианците. Вождът Оцеола разбира опасността, но се старае да не реагира на провокациите на белите. Но дали ще успее да предотврати войната...



Има места, които с годините са се превърнали в светилища, в нещо, което притежава обаянието на магия, силата на клетва, ключ и парола, достъпни само за определени, избрани, произлезли от там. Създадените общности са устойчиви, независимо колко са разнородни като статус, занимания, успехи, поражения, географско или социално местоположение на представителите им и абсолютно независимо в кои политически или други житейски полюси ги е изстреляла съдбата.

Езиковата гимназия в люляковия Ловеч, наследник на престижния Американски колеж е едно такова място. Майката на езиковите гимназии в България.
Изумително е каква реакция предизвиква самото произнасяне на името на това училище пред негови възпитаници, независимо по какъв повод. Това е нещо като принадлежност, своеобразно самоопределяне, религия и знак към другите от същата кръвна група, че винаги и за всичко могат да разчитат един на друг. Това надхвърля рамките на традиционното разбиране за съученици, които се срещат в непълен състав веднъж на пет или десет години, както и на класическото понятие „възпитаник на…“.

Знаете ли какво се случва около датата 16 април в града на люляците? От всички точки на света там се събират хората, сякаш за които е написана онази разтърсваща песен „Клетва“. И става нещо като чудо. Нещо, което трябва да се види и изпита, за да се разбере.

Култовата сцена с клетвата във филма „Вчера” се е случила реално в Ловешката немска гимназия през 60-те години на миналия век. „Когато някой нарушаваше клетвата, прогаряхме подписа му върху листа със свещ”, разказа за Дарик бившият разузнавач номер 1 Бриго Аспарухов.

Не всички знаят, че той е прототип на Иван - героят на Христо Шопов в любимия на много поколения роден филм „Вчера”. Историята, разказана на екрана от Иван Андонов и написана в романа на Владо Даверов, се развива в Бастилията, както са наричали тогава немската в Ловеч.

Възпитаници на гимназията са доста родни политици като Андрей Луканов, Нора Ананиева и Симеон Дянков. Още една важна висша фигура от разузнаването ни е сред възпитаниците на Бастилията - Иван Драшков.

Клетвата - прогаряли са подписа на всеки, който я наруши

„Клетвата беше написана от мен и от още двама мои съученици и когато някой не спазваше клетвата тогава ние го изключвахме и всеки, който се беше подписал под тази клетва, прогаряхме подписа му със свещ”, разказва Бриго Аспарухов - бившият разузнавач номер 1, за който не всички знаят, че е прототип на Иван - героят на Христо Шопов в култовия за много поколения роден филм на Иван Андонов „Вчера”.

Мястото на историите от филма е Ловешката немска гимназия, чиито възпитаници са доста родни политици и оказва се куп разузнавачи. Историите ги разказва в книгата си Владо Даверов, завършил гимназията две години след Бриго Аспарухов.

„Владо Даверов беше едно чепато, замислено, хубаво момче. Явно през неговия поглед тогава аз съм бил един възможен негов герой в бъдеще. Бях спортист, вечният спортист. Като гледам филма, ми се вижда, че добре ме е представил”, разказва Бриго Аспарухов.

„Владо завърши 66-та година, аз завърших 64-та година миналия век. Владо Даверов е свидетел почти на всички неща в пансиона. А пансионът беше малка изолирана крепост - Бастилията се наричаше от местното гражданство. Ние не възприемахме този израз, но така ни наричаха - беше затворена общност, в която имаше голям колектив”, спомня си още бившият шеф на разузнаването.

Според Бриго Аспарухов пансионът ги е научил на това, че колективът е хубаво нещо, но трябва да се оправяш сам. „И това винаги ми е помагало в целия живот”, допълва той.

Любимите стари български филми никога няма да ни омръзнат, колкото и пъти да ги гледаме. От тях си имаме цял куп цитати, които са се превърнали във вечни. Днес се навърват 100 години българско кино. Да го почетем с някои от любимите ни фрази: - Ай, ожени се, че да има време да се разведеш. Момчето си отива (1972) - Аз, например може и да не съм прав, но кюфтетата без лук не ги одобрявам. Вилна зона (1975) - Вашият ентусиазъм е алкохолен! Топло (1978) - Ако някой ти каже лоша дума за Москвича, да знаеш от завист ще е! Два диоптъра далекогледство (1975) - Като говориш с мен, ще мълчиш! Дами канят (1980) - Ама и между софиянците имало големи серсеми. - Има. Големи серсеми. То повечето сме от селата, ама има. Баш Майстора - На море (1982) - Ти знаеш ли как е почнал Луис Армстронг? При това негър, при това в Америка. Оркестър без име (1982) - Я, какво смешно куче! - Като те захапе за дупето и ще видиш какво е смешно! Куче в чекмедже (1982) - Ай сиктир, ще й свиря десет дена под прозореца! Да не е Лайза Минели? Оркестър без име (1982) - Не съм казвал, но пак повтарям. Вчера (1988) - Няма да е делфин това. Любов ще е. С деца на море (1972)


ТОП-ПУБЛИКАЦИИ